Ampersandloos sans-serif

Ampersandloos sans-serif

Het beeldmerk van het modehuis C&A is al sinds mensenheugenis de bekende gegolfde ovaal met de voorletters van Clemens en August in een stevige serif, verbonden met een ampersand, het &-teken.

Af en toe wordt het logo gerestyled, zonder dat daarbij de herkenbaarheid in gevaar komt. Zo is het blauw in 2011 uit het logo verwijderd. Bij de tijd blijven, maar ook continuïteit en degelijkheid uitstralen is belangrijk voor het bedrijf. De huisstijl wordt in de winkelstraat uiteraard streng bewaakt. Geen voorwerp dat eraan ontkomt, elk labeltje is van het logo voorzien. Maar in een zijstraatje hangt nog een oud emaille bordje dat zich daar geen truitje van aantrekt, met het opschrift C EN A in een sans-serif (schreefloos) waarbij het woordje ‘en’ in kleinkapitaal is gezet. De C heeft een ongebruikelijk haaltje aan de bovenkant. Het is behoorlijk aangetast en hangt een beetje scheef.

Waarom C&A daar niet op heeft gelet? Dat bordje is van Liander. Het is de naam van de elektrische verdeelruimte links van het bordje. Liander (of beter gezegd de voorloper daarvan) hoefde zich niet te bekommeren om de huisstijl van C&A. Zou het zwart van de letters in de loop van de tijd zijn aangetast of was dat altijd al zo? Emaille bordjes zijn wel gevoelig voor roestvorming, maar vrijwel niet voor verkleuring. Het lijkt iets met structuur van de ondergrond te maken te hebben: het wit heeft er ook last van. Misschien komt het door de brand die hier heeft gewoed in 2019.

De enige plek waar de ampersand door C&A zelf niet gebruikt wordt is op het internet, want het teken mag niet voorkomen in urls. Het was daar geruime tijd c-en-a.nl, maar inmiddels c-and-a.com. Sign of the time.

Maak een website of blog op WordPress.com