Raamdefect schadesticker

ProRail sticker defect

Er zit helaas geen bijsluiter bij een ontwerp, waarin de ontstaangeschiedenis uit de doeken wordt gedaan. Tenzij je de maker van De Balk bent is het gebruikelijk dat binnen organisaties meerdere mensen (soms zelfs afdelingen) zich met een creatie bemoeien.

Bij NS / ProRail zal dat niet anders zijn. Daar heeft iemand erop aangedrongen dat er een ruimte op de DEFECT sticker zou worden vrijgehouden waarop twee data kunnen worden ingevuld: die van de melding en van vermoedelijk herstel van de schade.

Dat is achter een bureau misschien aardig bedacht, maar de praktijk is weerbarstiger. Want er is een gerede kans dat degene die de sticker plakt geen idee heeft wanneer de schade is gemeld of zal worden hersteld. Of geen watervaste stift op zak heeft. Het komt daarom zelden voor dat dit soort vakjes wordt ingevuld.

Ze hadden ook kunnen kiezen voor de tekst ‘deze schade is reeds in behandeling’, die je op geknakte lantaarnpalen of omgereden kastjes aantreft. Hoewel die tekst er soms vele maanden zit voordat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Gemeld en wordt ooit hersteld.

De NS heeft ook een rode DEFECT sticker met de tekst ‘We werken aan spoedig herstel’, met een vakje voor een datum. Die wordt evenmin ingevuld.

NS defect sticker
NS defect sticker